Anders in Zorg? 

05-03-2019

Walls

Brick by brick they built them but it seems to me
Brick by brick they built them where they shouldn't be
We should be building bridges to a better day
Where no walls would stand in the way

-Bergman, Bergman & Afanasieff-

Anders in Zorg? 

"gedichte(n) muren slopen" 

Ik ga "bruggen bouwen" zei ik tegen mezelf: bruggen bouwen over gesloten muren heen. Zou het dan niet makkelijker zijn om eerst mijn eigen muur te slopen om vervolgens met deze bouwstenen aan de slag te gaan?

Vele jaren heb ik in hartje Brussel gewoond. Vandaag geniet ik het voorrecht om een aantal andere culturen in mijn vriendenkring te kunnen omarmen. Het heeft me doen inzien hoe snel we een muur optrekken rondom onze eigen waarden en normen: die zijn van ons! En hoe sterk deze worden ingekleurd door omgeving, media, politiek, familie. We zitten gevangen binnen onze eigen muren; het belemmert ons om (opr)echt contact te maken met de andere buiten deze omwalling. Mijn privé context heeft me geleerd dat een gedichte(n) muur slopen een bevrijdend effect heeft. Ik verkreeg ineens een bouwpakket, deze keer niet voor een muur wel voor een brug. Een oordeel wordt een voordeel voor jezelf en die andere.

Werken aan jezelf is een continu proces en eenmaal je de smaak te pakken hebt ben je niet meer te stoppen. Door mijn metselwerk steen voor steen te ontmantelen kwam ik pas echt in contact met de andere/ de buitenwereld. Net door die andere, door samen bruggen te bouwen, heb ik mezelf beetje per beetje herwonnen. Gedaan met muren, ik ga voor bruggen.

Binnen mijn professionele context tracht ik deze krachten dagelijks in te zetten. Zowel naar collega's, naar directie, naar patiënten toe me openstellen en eenieders waardigheid tot zijn recht laten komen. Nog te vaak loop ik tegen een muur aan, is mijn ongeduld te groot. Eerst connectie maken met mezelf en vervolgens bruggen bouwen, daar ging ik toch voor?!

Ligt het nu aan onze westerse cultuur, of is het een erfenis van ons verzuild verleden? Alleszins mag ik met veel blijdschap ervaren dat écht contact tussen diverse culturen net een inspirerende rijkdom met zich meebrengt. Het gaat me vaak voor de wind in contact met andere culturen: van collega's tot patiënten toe. De kracht van verandering ligt bij jou en mij, van onderuit. De mortel is niet langer een vooroordeel binnen onze muren, wel een stevige houvast buiten op de brug.

Laten we waardig zijn en waardigheid schenken:

Samen onderweg én Anders in Zorg!